طرز تهیه دیگچه مشهد

طرز تهیه دیگچه مشهد

دیدگاه خود را بنویسید.

بازدید۹۸۴

دیگچه غذایی است که خاص مشهد می باشد. شبیه شیر برنج است اما چند تفاوت مهم دارد، باید برشته و مغز پخت باشد و برای این کار شکر، زعفران، گلاب و هل را در خود شیر به بار می آورند و

دَم می کنند و به سفره می رسانند. به طور خلاصه دیگچه، کته زعفرانی معطر و شیرینی است که در طبخ آن به جای آب از شیر استفاده می شود و ته دیگ آن پر طرفدار است.

مواد لازم:

شیر: ۱٫۵ لیتر

برنج: ۲ پیمانه

شکر: ۴ پیمانه

گلاب: نصف پیمانه

پودر هل: ۱ قاشق غذاخوری

زعفران: به میزان لازم

طرز تهیه:

برای تهیه دسر دیگچه مشهدی برنج را شسته و به مدت یک ساعت خیس کنید. بگذارید برنج خوب بپزد همچنین می توانید از برنج خورد که مخصوص آش است استفاده کنید. وقتی آب برنج تبخیر شد شیر را کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا شیر به خورد برنج برود. به ترتیب شکر را اضافه کرده و هم بزنید و سپس هل را اضافه کنید. باید آنقدر مواد بجوشد تا سفت شود در آخر گلاب و بعد از چند دقیقه کره را اضافه کنید. دیگچه مشهدی آماده برای دم کردن است. وقتی دسر دیگچه به این مرحله رسید زعفران دم کرده را در گوشه ای از قابلمه بریزید و هم بزنید تا نیمی از آن زرد رنگ شود. دسر دیگچه را مثل برنج به مدت نیم ساعت دم کنید، باید توجه داشته باشید که حرارت خیلی کم باشد. بعد در قابلمه را برداشته بگذارید تا خوب خنک شود و بعد در دیس دسر دیگچه مشهدی برگردانید و با خلال پسته و زعفران برای سرو تزیین نمائید.

نکات:

۱- برای برگرداندن دسر دیگچه قابلمه پخت باید نچسب باشد.

۲- میتوانید از قالب مخصوص دسر استفاده کنید باید ته قالب را کمی با کره چرب کنید بعد از خنک شدن به راحتی از قابلمه و یا قالب جدا می شود.

۳- اگر شیر بیشتر باشد بهتر است چون در آخرکمی به صورت ژله ای و لرزان در می آید.

منبع:citypedia.ir

By مونس

سایت مونس تلاش می کند مطالب متنوعی را در زمینه آشپزی فراهم نموده تاشما عزیزان با سلایق گوناگون از آن بهره مند شوید. ایمیل ما info@mounes.ir همراه همیشگی شما مونس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *