طرزتهیه دوغ پای غذای محلی زاهدان

بلوچ‌های شهر زاهدان غذای‌شان را بیشتر با گوشت گوسفند می‌پزند و دوغ، پای ثابت سفره‌های‌شان است به طوری که نوشیدنی پرمصرف میان مردم این شهر به حساب می‌آید. در ضمن، آن‌ها با شیر شتر در وعده صبحانه از میهمان‌های‌شان پذیرایی می‌کنند و با این که نزدیک به هند و پاکستان هستند اما غذاهای‌شان پُرادویه و تند تهیه نمی‌‌شود.

مـواد لازم برای ۴ نفر

گوشت گوساله: ۳۰۰ گرم ۵۰۰ کیلوکالری

لپه یک لیوان: ۲۴۰ کیلوکالری

پیاز خرد شده: یک لیوان ۲۵ کیلوکالری

رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق ‌غذاخوری ۰۰۰ کیلوکالری

دوغ: ۶ لیوان ۱۵۰ کیلوکالری

روغن آفتابگردان: ۲ قاشق‌ غذاخوری ۱۸۰ کیلوکالری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران: به میزان دلخواه ۰ کیلوکالری

طرزتهیه دوغ پای غذای محلی زاهدان :

برای شروع، پیاز خرد شده را در روغن تفت دهید و بعد از افزودن ادویه‌‌ها(البته به غیر از زعفران) و رب، تکه‌های گوشت و لپه را اضافه کنید و بعد از چند بار هم زدن به جای آب در این محتویات دوغ بریزید و بگذارید تا کاملا پخته شوند.

پس از پخت، دوغ پا را همراه برنج سرو کنید.

این غذا چند کالری دارد؟

این غذا تقریبا ۱۱۰۰ کیلوکالری انرژی دارد. در صورتی که این حجم به ۴ قسمت تقسیم شود هر واحد دارای ۲۷۵ کیلوکالری انرژی خواهد بود. البته خوردن برنج با این غذا به این میزان انرژی، اضافه خواهد کرد.


همراه این غذا

این غذا با برنج سرو می‌شود که بهتر است به صورت کته شده استفاده شود.

همراه شدن سالاد سبزی‌جات یا حتی سبزی خوردن با این غذا در کنار گوشت و برنجی که در دوغ پا وجود دارد به تکمیل شدن این وعده کمک بسیاری می‌‌کند.


اگر فشارتان بالاست

بهتر است نمکی که به این غذا اضافه می‌کنید، کم باشد. به جای رب گوجه‌فرنگی به آن گوجه‌ی رنده شده‌ی تازه بیفزایید و از لپه‌ی بیشتر و برنج کمتر استفاده کنید تا با خوردن این غذا، انرژی دریافتی‌تان بیش از میزان مورد نیاز نشود.


اگر کم خون هستید

گوشت استفاده شده در این غذا از منابع آهن است که توصیه می‌شود همراه آب مرکبات تازه به مصرف برسد. به این ترتیب آهن بیشتری جذب خواهد شد.

در ضمن، همراه شدن سبزی‌جاتی مانند هویج، فلفل‌ دلمه‌ای رنگی و گوجه‌فرنگی از دیگر اقداماتی است که جذب آهن را افزایش می‌‌دهد.

اگر سیگاری هستید

از آن جایی که نیاز به ویتامین ۲ B در شما بالاست، بهتر است که این غذا را با یک لیوان دوغ یا یک کاسه ماست نیز همراه کنید. به این ترتیب ویتامین بیشتری دریافت خواهید کرد. نکته‌ی دیگر این که غذای‌تان را با سبزی‌جات تازه نظیر یک بشقاب سبزی‌خوردن بخورید زیرا سیگار کشیدن نیاز به ویتامین C را نیز بالا می‌برد.

منبع: هفته‌نامه سلامت – شماره‌ی ۳۱۳

By مونس

سایت مونس تلاش می کند مطالب متنوعی را در زمینه آشپزی فراهم نموده تاشما عزیزان با سلایق گوناگون از آن بهره مند شوید. ایمیل ما info@mounes.ir همراه همیشگی شما مونس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *