;


مواد لازم:
یک کیلوبرنج
۵۰۰ تا ۷۵۰ گرم گوشت مغز ران بی استخوان
۵/۱ کیلو اسفناج
۱۵۰ گرم روغن
۲ قاشق سوپخوری پیاز سرخ شده
یک استکان آبلیمو یا آب نارنج
نمک و فلفل به قدرلازم
طرز تهیه:
برنج را شسته و آن را خیس می کنیم. گوشت را چند تکه کرده و با یک قاشق سوپخوری روغن تفت داده و با ۳ لیوان آب ، پیاز سرخ شده و کمی نمک می گذاریم بپزد تا به اندازه یک لیوان آب از آن باقی بماند. اسفناج را پاک کرده و می شوئیم. آن را کمی خرد کرده و در قابلمه ریخته و می گذاریم با یک فنجان آب دو سه جوش بزند. سپس آن را با ۲ قاشق سوپخوری روغن کمی تفت می دهیم و به گوشت پخته شده اضافه می کنیم و ترشی و نمک و فلفل آن را میزان می کنیم. برنج را آبکش می کنیم. در قابلمه یک قاشق سوپخوری روغن ریخته و نصف برنج را در قابلمه می ریزیم. نیمی از گوشت و اسفناج را در لای برنج قرار می دهیم و بقیه برنج را روی آن ریخته و بقیه گوشت و اسفناج را روی برنج می ریزیم. شعله را ملایم کرده و می گذاریم برنج دم بکشد. در صورتی که برنج به روغن بیشتری نیاز داشت، می توانید مقداری روغن داغ روی برنج بریزید.
نکات تغذیه ای :
این سالاد برای افرادی که ضعف بدن دارند و یا حتی دچار ریزش مو هستند، بسیار مفید می باشد.
اسفناج به علت دارا بودن آنتی اکسیدان ها یکی از سبزیجات مفید برای مبارزه با سرطان است . این سبزی خطر ابتلا به سرطان را پایین می آورد و در پیشگیری از آن مفید است.
اسفناج به علت دارا بودن آهن ، املاح معدنی و ویتامینB بالا، به رشد موها کمک کرده و برای افراد کم خون یا دچار فقر آهن نیز مفید است.
اسفناج منبع خوبی از اسید فولیک است. بنابراین برای خانم های باردار بسیار مفید است.
البته سعی کنید از اسفناج خام استفاده کنید ، زیرا این سبزی به قدری لطیف است که اسید فولیک و سایر خواص آن با جوشاندن یا پخت، از بین می رود.
به علت وجود اسید آمینه پورین در اسفناج ، افراد مبتلا به بیماری نقرس باید از خوردن آن پرهیز کنند. بیماران کلیوی نیز به علت اسید اگزالیک موجود در اسفناج ، نباید آن را مصرف کنند.

منبع:tebyan.net

By مونس

سایت مونس تلاش می کند مطالب متنوعی را در زمینه آشپزی فراهم نموده تاشما عزیزان با سلایق گوناگون از آن بهره مند شوید. ایمیل ما info@mounes.ir همراه همیشگی شما مونس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *