طرز تهیه سوپ ماهیچه

طرز تهیه سوپ ماهیچه

با طراین سوپ برای بیمارانی که ضعف جسمانی دارند و یا دچار سرماخوردگی هستند، بسیار مفید است. با ط.رز تهیه این سوپ مقوی همراه ما باشید.

سوپ، یکی از محبوب ترین و لذیذترین پیش غذاهای بین المللی است که با مواد غذایی مختلفی چون آب، سبزیجات، گوشت، روغن، ادویه، نمک و غیره درست می شود. سوپ ها به دو نوع کلی غلیظ و رقیق تقسیم می شوند. سوپ ها در گذشته به عنوان غذای کامل سرو می شدند و مواد تشکیل دهنده آن ها، گوشت قرمز، گوشت ماکیان یا ماهی بوده است. جالب است بدانید که قدمت شکل فعلی سوپ و مواد تشکیل دهنده آن به قرن نوزدهم بازمی گردد.

مواد لازم برای تهیه سوپ ماهیچه:

* ماهیچه گوسفند ۲ عدد
* برگ بو ۱ عدد
* پیاز ۲ عدد
* هویج ۲ عدد
* سیب زمینی ۱ عدد
* گوجه فرنگی ۱ عدد
*برنج ۲ ق غذا خوری
* جعفری و گشنیز به مقدار لازم
* نمک و فلفل سیاه و قرمز و آبلیمو به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ ماهیچه

مرحله اول : پخت ماهیچه

ابتدا استخوان ماهیچه را از وسط بشکنید سپس ماهیچه را تمیز بشورید و چربی اضافی آن را بگیرید بعد همراه با یک عدد پیاز و برگ بو در قابلمه یا زودپز گذاشته و ۶ الی ۸ لیوان آب روی ماهیچه ها ریخته و حرارت را بالا قرار دهید تا آب به جوش بیاد و آب روی ماهیچه کف کند، کف روی گوشت را بگیرید و حرارت را روی شعله ملایم تنظیم کنید و درب قابلمه را بسته و اجازه دهید ماهیچه با حرارت ملایم کاملا پخته شود.
مرحله دوم : افرودن برنج

بعد از نیم ساعت که از پخت ماهیچه گذشت برگ بو و پیاز را از قابلمه خارج کنید و دور بریزید سپس برنج را که از قبل خیس کردید به ماهیچه اضافه کنید.

مرحله سوم : افزودن سبزیجات

هویج و سیب زمینی را پوست بگیرید و رنده یا به دلخواه مکعبی خرد کنید و سوپ اضافه کنید سپس پیاز را رنده کنید به همراه گوجه فرنگی پوره شده با رنده به سوپ اضافه کنید و اجازه دهید تا مواد به همراه گوشت پخته شود.
مرحله چهارم : افزودن سبزی سوپ

جعفری و گشنیز را پاک کنید و بشورید و ساطوری ریز خرد کنید وقتی تمام مواد پخته شدند در ۱۰ دقیقه پایانی پخت سبزی سوپ را اضافه می کنیم برای اینکه خواص سبزی حفظ شود نباید آنها زیاد پخته شوند و در انتهای پخت بهترین وقت برای اضافه شدن سبزی سوپ است.
مرحله آخر

وقتی تمام مواد پخته و سوپ پخته شد ماهیچه را می توانید خارج کنید و ریز تر کنید و به قابلمه برگردانید و در انتهای نمک و فلفل سیاه و قرمز و کمی آبلیمو را اضافه کنید و در ظرف سرو بکشید به همراه کمی سبزی سوپ و لیمو تزئین کنید سوپ ماهیچه ما حاضر است آن را داغ میل کنید. نوش جان

طرز تهیه سوپ ماهیچه

طرز تهیه سوپ ماهیچه برای نوزاد

شما باید از قبل گوشت را پخته و در مرحله بعدی گوشت را همراه با برنج و هویج درون قابلمه ریخته حالا مقداری آب را به آن اضافه نموده و بر روی حرارت ملایم اجاق قرار میدهیم تا کاملا پخته شود در مرحله بعدی به سوپ سیب زمینی و سبزی جعفری را اضافه میکنیم درب ظرف را قرار داده و تا زمانی که سوپ کاملا جا افتاده شود صبر میکنیم .برای درست نمودن سوپ نیازی نیست از روغن و نمک و ادویه جات مختلف استفاده کنیم . مراقب باشید که غلظت سوپ شما باید کمی غلیظ تر از شیر مادر باشد . میزان مصرف سوپ برای نوزاد شما در وعده اول فقط یک قاشق در وعده ظهر پس از خوردن شیر مادر و سیر شدن نوزاد میباشد . و برای روزهای سوم و چهارم از دو قاشق استفاده نمایید .

نکات مهم و کلیدی آشپزی

شما میتوانید هر سه روز یک بار یک نوع سبزی را به سوپ ماهیچه خود اضافه کنید مانند جعفری، گشنیز، لوبیاسبز، ، کرفس، هویج، گوجه فرنگی . نباید به سوپ نوزاد چاشنی اضافه نمایید . استفاده از سبزی اسفناج تا یک سالگی در سوپ نوزاد مجاز نمیباشد .موادی مانند جو و گندم و عدس را هم میتوانید برای تنوع به سوپ اضافه نمایید ولی این مواد را باید از قبل بصورت جداگانه بپزید . استفاده از آبلیمو در ۷ ماهگی به بعد مجاز میباشد ولی برای استفاده از نمک تا ۱ سالگی . در صورتی که کودک شما دچار یبوست شده ، از خوراندن لعاب برنج و یا اضافه کردن هویج به سوپ نوزاد خودداری کنید .

مزایای گوشت گوسفند بر اساس تغذیه
۱- انرژی بالا

از مزایای گوشت گوسفند می توان به پر انرژی بودن آن اشاره کرد. کبد گوسفند از جمله قسمت های پر انرژی آن است. این موضوع را می توان در محتوای کالری نیز مشاهده کرد. هر ۱۰۰ صد گرم گوشت گوسفند حاوی ۲۰۶ کیلو کالری است. توجه داشته باشید که هر انسان بالغ به طور تقریبی به ۲۰۰۰ کالری نیاز دارد. مصرف کالری می تواند در فعالیت های روزانه، استقامت بالا و کاهش خستگی هنگام فعالیت بدنی به کمکتان بیاید.
۲- پروتئین بالا

این راز بسیار مهمی نیست تمام موجوداتی چون گاو و گوسفند دارای پرتئین بالایی که برای بدن بسیار مفید است هستند. هر ۱۰۰ گرم گوشت گوسفند دارای ۱۷٫۱ گرم پروتئین است. این مقدار پروتئین برای کسانی که می خواهند بدن ماهیچه ایی داشته باشند بسیار بکار می آید. از مزایای پروتئین در بدن می توان به ایجاد و افزایش توده عضلانی، اتصال چربی، هضم غذا و ایجاد قدرت و انرژی در بدن اشاره کرد.
۳- کلسیم بالا

یکی دیگر از مزایای گوشت گوسفند وجود کلسیم در آن است که برای بدن بسیار لازم و مفید است. وجود کلسیم در گوشت گوسفند به حفظ سلامت استخوان، تقویت استخوانها، جلوگیری از اختلالات و ناهنجاری های استخوانی کمک می کند مقدار کلسیم در هر ۱۰۰ گرم گوشت گوسفند ۱۰ میلی گرم می باشد.
۴- فسفر

گوشت گوسفند نیز دارای مقدار زیادی فسفر است. درست مثل کلسیم، محتوای فسفر در گوشت گوسفند، بسیار مفید بوده و برای سلامتی، اللخصوص سالم سازی استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است. مقداره ۱٫۹۱ میلی گرم فسفر در هر ۱۰۰ گرم گوشت می تواند نیاز بدنتان به فسفر را تامین کند.
۵- ویتامین B1

چه کسی می گوید که ویتامین در گوشت قرمز وجود ندارد؟ ما باید بدانیم که گوشت گوسفند دارای مقدار قابل توجه ای از ویتامین B به خصوص ویتامین B1 است. از ۱۰۰ گرم گوشت گوسفندی که مورد آزمایش قرار گرفته، میزان ۰/۱۵ ویتامین B1 کشف شده است. البته درست است که این میزان مقدار خیلی کمی است. با این حال ویتامین B1 موجود در گوشت گوسفند بسیار مفید است این ویتامین به فرایند اکسیداسیون، افزایش انرژی در بدن و حفظ انعطاف پذیری و بالا بردن استقامت بدن و همچنین از پوسته پوسته و خشک شدن پوست جلو گیری می کند.

منبع:saednews.com

By مونس

سایت مونس تلاش می کند مطالب متنوعی را در زمینه آشپزی فراهم نموده تاشما عزیزان با سلایق گوناگون از آن بهره مند شوید. ایمیل ما info@mounes.ir همراه همیشگی شما مونس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *